Our History

Founded in 2014 by a medical student at the University of Ottawa, Humanities Education, Artistic Living (H.E.A.L) is a student-driven initiative, creating space in medical education for reflection, dialogue, and self-care via the expressive arts and health humanities. H.E.A.L. promotes the humanities as a cornerstone of medical education and practice; empowering medical students to find and give expression to their own voice as a source of strength and resiliency.
Our program is a part of the student-led arm of a comprehensive inter-linked humanities curriculum at the University of Ottawa, Faculty of Medicine. We are fortunate that our medical school formally recognizes the benefit of humanities training. We feel it’s very important that there be a component which is student-driven and run; as the expressive arts will serve a crucial contribution to wellness amongst medical trainees.
Our program is a part of the student-led arm of a comprehensive inter-linked humanities curriculum at the University of Ottawa, Faculty of Medicine. We are fortunate that our medical school formally recognizes the benefit of humanities training. We feel it’s very important that there be a component which is student-driven and run; as the expressive arts will serve a crucial contribution to wellness amongst medical trainees.
The Humanities & Medicine

Throughout the course of medical education, students participate in circumstances that strain the bounds of the human-experience. The traditional coping mechanism of professional-detachment is insufficient to nurture the full complex emotional and spiritual plurality of the medical students who began.
To prioritize empathy, insight, trust, and an understanding of the human experience of suffering in the training of healthcare professionals, there is a pressing need for enriched humanities exposure in medical training. Aside from the numerous pedagogic outcome benefits, including reflective, empathetic and analytical skills essential for providing good care, it also promotes wellness and healing.
Notre Histoire

Fondé en 2014 par une étudiante de la Faculté de Médecine de l’Université d’Ottawa, Éducation des Humnaités, Vie artistique (ou H.E.A.L. en anglais) est une initiative menée par les étudiants qui crée, parmi l’éducation médicale, la possibilité de réflexion, de dialogue et de bien-être personnel par l’entremise des arts et des humanités de la santé. H.E.A.L. entrevoit les humanités comme étant une pierre angulaire au sein de l’éducation et la pratique médicale, permettant aux étudiants en médecine de s’exprimer et de faire preuve de résilience.
Notre programme est une branche du curriculum complet des humanités à l’Université d’Ottawa. Nous sommes très reconnaissant de notre faculté de médecine, qui reconnaît l’importance des humanités dans notre formation. On a cru important d’avoir une composante de ce programme mené par les étudiants étant donnée que les arts contribueront de façon importante au bien-être des étudiants en soins de santé.
Notre programme est une branche du curriculum complet des humanités à l’Université d’Ottawa. Nous sommes très reconnaissant de notre faculté de médecine, qui reconnaît l’importance des humanités dans notre formation. On a cru important d’avoir une composante de ce programme mené par les étudiants étant donnée que les arts contribueront de façon importante au bien-être des étudiants en soins de santé.
Les Humanités et La Médecine
Durant la formation médicale, les étudiants vivent des expériences qui remettent en question l’existence humaine et dont les mécanismes traditionnels ne suffisent pas pour maintenir la pluralité émotionnelle et spirituelle de la personne.